lördag 24 december 2011

God jul!

God Jul!

I min familj firar vi inte jul på ett så kallat "vanligt" sätt. Därför tänker jag berätta hur vi firar, för de som finner det intressant!


Min syster fyller år den 24:e december, så istället för att fira jul hela dagen så firar vi min systers födelsedag. Det är mer lite senare på kvällen då det blir Kalle Anka på svt och allt som vi börjar tänka på julen. Julklapparna öppnar vi den 25:e, som vi räknar som juldagen.


Sen är det nyår. När det är nyår så brukar vi som andra sitta uppe halva natten, titta på tv, äta, och sen kolla på fyrverkerier. När man vaknar på morgonen den 1:a så finns det presenter under granen igen. Då delar vi julklappar en andra gång.

Den 7:e januari är enligt det kristna ortodoxa tror "Gamla Julen". Enligt ortodoxa tron så finns det en speciell fasta som man ska följa innan julen. Det finns många olika fastor som man ska följa under året. En av de viktiga fastorna håller på i mer än en månad och slutar den 7:e januari. Därför blir det en stor fest när den slutar och man får börja äta kött, fisk, ägg, och allt som man vanligtvis inte får äta fastan (fisk, kött, fågel, ägg, ost, mjölkprodukter, eller något annat som skadar djur). Även då byter vi julklappar!
 Så därför köper jag tre julklappar till min mor och tre till min syster!








Puss och kram och ha en riktig god jul!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar