söndag 28 oktober 2012

"GEEK"

Jag antar att jag alltid varit en tönt.


Såg nyss en fin dokumentär som handlade om "the geek evolution". Det var riktigt intressant att se, faktiskt! Så nu har jag bestämt mig för att berätta om mina egna "geek"-perioder.

Det började med matte, jag fann matte väldig intressant när jag var liten, finner det fortfarande som intressant men måste erkänna att jag inte är så bra på det heller. När jag sedan gick vidare i livet så läste började jag läsa böcker, "nördiga" böcker. Jag läste Harry Potter och Narnia. I efterhand så kanske det inte är så konstigt ändå. Min mor läste Sagan om ringen för mig när jag var runt 5 år och jag såg (tydligen) på Starwars ca 100 gånger då jag var 1-4 år. Att vara geek kanske man har i blodet?
När jag började högstadiet så började jag finna mer och mer intresse i japansk kultur. Jag läste manga-böcker (serie liknande böcker), använde orden "moshi moshi" och "kawaii", såg på anime, som är japanska animerade filmer och serier. Klädde mig i stilen som ibland förknippades med "emo" men som var någon söt undergren. Hade på mig korta kjolar med stjärnor på och gillade helt enkelt gulliga saker.
Efter det kom väl (om ni har följt mig med hjälp av bilden här under) "pop-culture geek" och "geek chick". Jag började tycka att "hipster"-stilen var snygg, samtidigt som jag mer intresserade mig av teater, film och spel. Jag började spela spel som "World of Warcraft" och filmen "Sagan om de två tornen" blev min film i alla väder. (Jag såg den när jag var ledsen, jag såg den när jag var glad, uttråkad, arg, bekymrad, osv.) Jag insåg även att jag älskade teater, ja, jag har spelat teater i halva mitt liv men det var inte förrens då som jag insåg hur mycket teater faktiskt betyder för mig. Och nu är vi då framme vid nutid. Har just jag då varit någon typ av "geek" under hela mitt liv, eller?

Men det är nu man börjar inse, är inte vi alla "geeks" egentligen? 






Nu slutar jag ordbajsa, ha det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar